Strona główna Miejsce powstawania kosztów (MPK) – Profit Center?

Miejsce powstawania kosztów (MPK) – Profit Center?

15.24K views
0
0 Comments

Miejsce powstawania kosztów (MPK)

Answered question
Add a Comment
0
ekonobik (gość) 0 Comments

Profit center czyli inaczej miejsce powstawania kosztów (MPK), czyli centrum zysku definiowane dla danego obszaru np.: produktowego firmy. Profit centry tworzy się głównie w celu szczegółowej analizy przychodów firmy które mogą być uzyskiwane ze sprzedaży różnych rodzajów produktów, typów wykonywanych usług itd. Dzięki temu jesteśmy w stanie zidentyfikować jaki obszar przychodów jest najbardziej istotny dla naszej firmy a w konfrontacji z kosztami tego obszaru jesteśmy w stanie określić rentowność takiego obszaru. Analiza w takim przekroju pozawala nam na eliminowanie obszarów mniej rentowych i inwestowanie w obszary bardziej rentowne.

Przykład:

Naszą firmą jest zakład produkcyjny w którym mamy 4 linie produkcyjne produkujące 4 różne produkty:

Profit center 1: Linia produkcyjna puszki (przychody 2M euro)

Profit center 2: Linia produkcyjna butelki szklane (przychody 1M euro)

Profit center 3: Linia produkcyjna butelki plastikowe (przychody 1M euro)

Profit center 4: Linia produkcyjna opakowania (przychody 0,5M euro)

Dla każdej z linii tworzymy 4 profit centry.

Jednocześnie dla każdej z linii tworzymy również 4 cost centry MPK (absorbujące koszty na daną linię).

Dzięki temu mamy koszty:

Cost center 1: Linia produkcyjna puszki (koszty 1,9M euro)

Cost center 2: Linia produkcyjna butelki szklane (koszty 0,5 M euro)

Cost center 3: Linia produkcyjna butelki plastikowe (koszty 0,5M euro)

Cost center 4: Linia produkcyjna opakowania (koszty 0,1M euro)

Porównując przychody i koszty globalnie nie jesteśmy w stanie określić która linia jest bardziej rentowna, możemy ocenić nasz biznes globalnie, czyli: mamy 4,5M euro przychodów i 3M euro kosztów = 1,5M euro zysk, Gross margin : (4,5-3)/4,5 = 33%

Dzięki temu że mamy profit centry i cost centry widzimy że linia 1 mimo że ma najwyższe przychody jest najmniej opłacalna bo ma Gross margin na poziomie: (2-1,9)/2 =5%

Najbardziej rentowna jest linia nr 4 mimo że ma najmniejszą sprzedaż bo tylko 0,5M euro: (0,5-0,1)/0,5=80%.

Answered question
Add a Comment
You are viewing 1 out of 1 answers, click here to view all answers.
Write your answer.