PODZIEL SIĘ

Tabela 6 Jednostki samorządu terytorialnego wg poziomu relacji zadłużenia do dochodów ogółem wykonanych przez jednostkach samorządu terytorialnego w 2011

Wyszczególnienia Wskaźnik zadłużenia
Poniżej 10 % 10-20% 20-30% 30% – 40% 40% – 50 50% – 60% Powyżej  60% (art.170 ust. 1 uofp z 2005) Powyżej 60% (art.170 ust. 3 uofp z 2005)
liczba jst ogółem 293 430 579 596 485 291 135 32
% jst ogółem 10,4 15,3 20,6 21,2 17,3 10,4 4,8 1,1
liczba gmin 247 360 481 505 435 261 125 31
% gmin 10,2 14,9 19,9 20,9 18,0 10,8 5,2 1,3
m. st. Warszawa 1
liczba miast na prawach powiatu 1 3 10 16 14 12 8
% miasta na prawach 1,6 4,7 15,6 25 21,9 18,8 12,5 x
liczba powiatów 43 66 87 70 32 14 2 1
% powiatów 13,7 21,0 27,7 22,3 10,2 4,5 0,6 0,3
liczba województw 2 1 1 5 4 3
% województw 12,5 6,3 6,3 31,3 25,0 18,8 X x

Źródło: opracowanie własne na podstawie sprawozdania z działalności Regionalnych Izb Obrachunkowych i wykonaniu budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2011 r., Warszawa 2012

Wciąż dominującą pozycję w strukturze przychodów zajmowały kredyty i pożyczki, które w 2011 r. stanowiły prawie połowę wszystkich środków pozyskanych przez jednostek samorządu terytorialnego z zewnątrz (45,4%). Były one najpoważniejszym źródłem przychodów dla jednostek samorządu terytorialnego wszystkich typów poza m. st. Warszawa, dla której 40,1% i 37,6% przychodów stanowiły, odpowiednio środki z prywatyzacji oraz wolne środki pochodzące z niewykorzystanych, a wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek. We wszystkich pozostałych typach jednostek samorządu terytorialnego przychody z tytułu wolnych środków uległy zwiększeniu jednak ich wykorzystanie na pokrycie deficytu nie przekroczyło 10%. Przychody z tytułu nadwyżki z lat ubiegłych obniżyły się w stosunku do roku ubiegłego o 2,8 punktu procentowego, sytuacja ta – podobnie jak w roku poprzednim – wystąpiła we wszystkich typach jednostek samorządu terytorialnego, w największym stopniu spadek odnotowały województwa (o 11,7 punktu procentowego). W strukturze rozchodów jednostek samorządu terytorialnego ogółem wciąż dominującym źródłem była spłata kredytów i pożyczek, która wynosiła od 66,9% w gminach do 82,0% w powiatach. Jedynie m. st. Warszawa odnotowało spadek w tym zakresie o 88,2 punktu procentowego na korzyść kategorii „inne cele” (wzrost w stosunku do 2010 r. o 91,4 punktu procentowego), w której ujmowane są rozchody z tytułu lokat bankowych. Województwa samorządowe dość znacząco ograniczyły udzielanie pożyczek (rozchody z tego tytułu obniżyły się o 18,2 punktu procentowego) oraz spłatę kredytów i pożyczek zaciągniętych w związku z realizacją programów i projektów finansowanych z udziałem środków zagranicznych (o 6,8 punktu procentowego).

Zaliczane do długu publicznego zobowiązania jednostek samorządu terytorialnego w 82% miały charakter krajowy. Podobnie jak  w latach poprzednich główną grupę wierzycieli były banki (73% zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego), zobowiązania sektora finansów publicznych stanowiły 7,0% ogólnej kwoty wliczonych do długu publicznego zobowiązań jednostek samorządu terytorialnego, propozycje te zostały niezmienione od 2005r.

Strukturę zobowiązań jednostek samorządu terytorialnego do długu publicznego według typów jednostek samorządu terytorialnego  i tytułów zadłużenia w 2011r. przedstawia tabela 7.

Tabele 7. Struktura zobowiązań jednostek samorządu terytorialnego do długu publicznego według typów jednostek samorządu terytorialnego i tytułów zadłużenia w 2011r. (%)

Wyszczególnienia Zobowiązania ogółem W tym
Emisja papierów wartościowych Kredyty i pożyczko Przejęte depozyty Zobowiązania wymagalne
Kwota (tys. zł) Udział typów jst Ogółem ogółem długo- terminowe Ogółem z tytułu dostaw towarów i usług
Polska z tego: 65756468 100,0 100,0 7,6 92,0 91,1 X 0,4 0,3
-gminy 25989644 39,0 100,0 1,0 98,4 96,8 X 0,6 0,5
-m. st. Warszawa 5966430 9,1 100,0 51,7 48,3 48,3 X X X
-miasta na prawach powiatu 22108467 33,6 100,0 5,0 94,5 94,1 X 0,5 0,4
-powiaty 6136855 9,3 100,0 3,1 96,7 96,2 X 0,2 0,0
-województwa samorządowe 555073 8,4 100,0 6,6 93,4 92,5 X 0,0 0,0

Źródło: opracowanie własne na podstawie sprawozdania z działalności Regionalnych Izb Obrachunkowych i wykonaniu budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2011 r., Warszawa 2012

Udział poszczególnych typów jednostek samorządu terytorialnego w zobowiązaniach ogółem pozostał na poziomie zbliżonym do osiągniętego w roku ubiegłym. W największym stopniu dług publiczny wciąż generowały gminy i miasta na prawach powiatu (odpowiednio 39,5% oraz 33,6% udziału w zobowiązaniach ogółem). Udział pozostałych typów jednostek samorządu terytorialnego nie przekraczał 10% zobowiązań. Nie zmieniły się również w zestawieniu z poprzednimi latami, struktura zobowiązań według tytułów dłużnych. Nadal pozycją dominującą były kredyty i pożyczki (92,0%), które poza miastem stołecznym Warszawą stanowiły pond 90% posiadanych przez wszystkie typy jednostek samorządu terytorialnego zobowiązań. Emisja papierów wartościowych była głównym źródłem zobowiązań Warszawy, stanowiła, bowiem ponad połowę jej zobowiązań, przy niewielkim udziale tego źródła w strukturze zobowiązań ogółem w skali kraju (7,6%). O dobrej na ogół kondycji finansowej jednostek samorządu terytorialnego świadczą wciąż niewielkie i nadal malejące udziały w zobowiązań wymagalnych. W 2004 r. wynosiły 1,9% zobowiązać jednostek samorządu terytorialnego, w 2010 r. – 0,5% a w 2011 – 0,4%.

Zobowiązania jednostek samorządu terytorialnego poszczególnych województw w relacji do dochodów budżetowych w 2010 i 2011 przedstawia wykres 1.

Wykres 1. Zobowiązania jednostek samorządu terytorialnego poszczególnych województw  w relacji do dochodów budżetowych w 2010 i 2011 (%)

Źródło: opracowanie własne na podstawie sprawozdania z działalności Regionalnych Izb Obrachunkowych i wykonaniu budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2011 r., Warszawa 2012