Wzór 1
Źródło: Surówka K., Samodzielność finansowa samorządu terytorialnego w Polsce, PWE, Warszawa 2013, s. 155
Gdzie:
R– to planowana spłata raty kredytów i pożyczek oraz wykup papierów wartościowych przypadających na dany rok budżetowy
O– planowane na dany rok budżetowy odsetki od kredytów i pożyczek, odsetki i dyskonto od papierów wartościowych oraz spłata kwoty poręczeń i gwarancji
D– dochody ogółem budżetu w danym roku budżetowym
Db– dochody bieżące
Sm– suma dochodów ze sprzedaży majątku
Wb– wydatki bieżące
n– rok budżetowy, na który ustala się relacje,
n-1 –rok poprzedzający rok budżetowy,
n-2 – rok poprzedzający budżet budżetowy o 2 lata
n-3 – rok poprzedzający budżet budżetowy o 3 lata
Przytoczonej powyżej ograniczenia nie mają zastosowania w przypadku wykupu papierów wartościowych, spłat rat kredytów i pożyczek zaciągniętych w związku z umową na realizację programu, projektu lub zadania finansowego z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, niepodlegających zwrotowi środków pomocy z budżetu Unii Europejskiej i pomocy udzielonej przez państwa członkowskie. Ustawa przewiduje, że w przypadku niewywiązania się jednostek samorządu terytorialnego z umowy na środki unijne, nie jest możliwe wtedy zaciągnięcie kredytów, pożyczek, emisji papierów wartościowych oraz udzielanie poręczeń i gwarancji do czasu spełnienia podstawowej relacji[1].
W sytuacji, w której jednostka samorządu terytorialnego ma kłopoty z spłatą swoich zobowiązań, a także w przypadku, gdy nie są przestrzegane limity ograniczenia zadłużenia, na realizację programu naprawczego może zostać udzielona pożyczka z budżetu państwa. Pożyczki takiej możne udzielić na wniosek jednostki samorządu terytorialnego Minister Finansów lub Bank Gospodarstwa Krajowego. W przypadku niedokonania spłaty w terminie określonym w umowie pożyczki może ona być potrącona z należnej jednostce samorządu terytorialnego subwencji ogólnej. Pożyczka oraz odsetki od niej nie podlegają umorzeniu[2].
3. Poziom zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego
Poziom zobowiązań jednostek samorządu terytorialnego w latach 2001-2011 przedstawia tabela 3.
Tabela 3 Wielkość zobowiązań poszczególnych JST w latach 2001-2011 (w mld zł)
Zobowiązania | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
(w mld zł) | |||||||||||
JST ogółem | 12,2 | 15,3 | 17,2 | 19,2 | 21,2 | 25,0 | 25,9 | 28,7 | 40,2 | 58,0 | 65,8 |
Gminy | 6,2 | 6,0 | 6,6 | 7,6 | 8,1 | 9,6 | 10,0 | 10,8 | 14,6 | 21,9 | 26,0 |
Powiaty „grodzkie” | 5,2 | 8,0 | 8,8 | 9,5 | 10,4 | 11,3 | 11,3 | 12,8 | 18,7 | 23,4 | 28,1 |
Powiaty | 0,5 | 0,9 | 1,2 | 1,5 | 1,8 | 2,5 | 2,6 | 2,9 | 3,9 | 5,4 | 6,1 |
Województwa | 0,3 | 0,4 | 0,6 | 0,6 | 0,9 | 1,6 | 2,0 | 2,2 | 3,0 | 4,3 | 5,6 |
Źródło: pracowanie własne na podstawie opracowanie własne na podstawie danych „Rocznik Statystyczny GUS” 2009 i 2011
Wysoki przyrost zobowiązań jednostek samorządu terytorialnego spowodowany był spowolnieniem gospodarczym a także poprzez zmiany zasad subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego po 2004 roku. Uzależniło to dochody jednostek samorządu terytorialnego od sytuacji gospodarczej podmiotów i ludności.
Tabela 4. Dynamika zobowiązań poszczególnych JST w latach 2001-2011 (w %)
Zobowiązania | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
(w%) | |||||||||||
JST ogółem | 100 | 125,4 | 112,4 | 111,6 | 110,4 | 117,9 | 104,0 | 110,8 | 140,1 | 144,3 | 113,4 |
Gminy | 100 | 96,8 | 110,0 | 115,1 | 106,6 | 118,5 | 104,2 | 108,0 | 135,2 | 150,0 | 118,7 |
Powiaty „grodzkie” | 100 | 153,8 | 110,0 | 108,0 | 109,5 | 108,7 | 100,0 | 113,3 | 146,1 | 125,1 | 120,1 |
Powiaty | 100 | 180 | 133 | 125 | 120,0 | 139 | 104,0 | 111,5 | 134,5 | 138,5 | 113,0 |
Województwa | 100 | 133 | 150 | 100 | 150 | 178 | 125,0 | 110,0 | 136,4 | 143,3 | 130,2 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych z tabeli 3
Dane zawarte w tabeli 3 i 4 świadczą o istotnym wzroście zobowiązań samorządu terytorialnego w latach 2001-2011. Dynamika zobowiązań była wysoka i znacznie przekraczała stopę inflacji. Zobowiązania jednostek samorządu terytorialnego w okresie od 2007-2011 wzrosła ponad dwukrotnie. Spadek dynamiki dochodów jednostek samorządu terytorialnego będzie prowadził do ograniczenia wydatków bądź też do sięgania po nowe przychody zwrotne. Z uwzględnieniem odpowiedniego zarządzania długiem, aby nie zostały przekroczone prawne granice zadłużenia. W badanym okresie można zaobserwować, iż prawie 70% jednostek miało przekroczony wskaźnik zadłużenia do dochodów o 30%. W przypadku gmin było to 50%, w przypadku powiatów 32%, a w przypadku województw samorządowych 60%. Przyczyna takiego stanu rzeczy spowodowana jest wzrastaniem zadań bieżących bez odpowiedniego zapewnienia zaplecza finansowego. Jednostki samorządowe zaciągają kredyt i pożyczki, z których to wydatki sztywne stanowią prowizje i odsetki. Teoretycznie zakładając, że środki pochodzące z prywatyzację majątku komunalnego w dużym stopniu powinny pokryć finansowanie nowych inwestycji w praktyce okazują się zbyt niskie, i przy podejmowaniu działania inwestycyjnego niezbędny jest kredyt na sfinansowanie przedsięwzięcia.
Wyniki budżetowe jednostek samorządu terytorialnego w 2011 roku i ich relacja do dochodów przedstawia tabela 4
Tabela 5 Wyniki budżetowe jednostek samorządu terytorialnego w 2011 roku i ich relacja do dochodów
Wyszczególnienie | Nadwyżki | Deficyt | ||||
liczba jst | kwota (w tys. zł) | relacja do dochodów ( w%) | liczka jst | kwota (w tys. zł) | relacja do dochodów (w%) | |
Polska z tego: | 857 | 1 467972 | 3,8 | 1 952 | 11 753 585 | 8,9 |
-gminy | 720 | 1 040 544 | 4,8 | 1 694 | 4 896 730 | 9,1 |
-m. st. Warszawa | – | – | X | 1 | 1 000 280 | 8,9 |
-miasta na prawach powiatu | 10 | 173 572 | 2,2 | 54 | 3 823 989 | 10,1 |
-powiaty | 127 | 253 856 | 2,7 | 187 | 761 055 | 5,4 |
-województwa samorządowe | – | – | X | 16 | 1 271 531 | 8,4 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie sprawozdania z działalności Regionalnych Izb Obrachunkowych i wykonaniu budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2011 r., Warszawa 2012
Udział
jednostek samorządu terytorialnego wg poziomu relacji zadłużenia do dochodów
ogółem wykonanych przez jednostek samorządu terytorialnego w 2011 przedstawia
tabela 6.
[1] M. Stefańskiego, M. Stępnia, M. (red), Gospodarka.,…, op. cit. str. 105
[2] E.Kornberger-Sokołowska., Finanse jednostek samorządu terytorialnego, LexisNexis, Warszawa 2012, str. 199