Cost center czyli miejsce powstawania kosztów to najczęściej kod w systemach księgowych (kontrolingowych) który zbiera wszystkie koszty poniesione w danym miejscu w firmie. Dzięki temu mamy możliwość kontroli kosztów nie tylko z punktu widzenia rodzajowego (jak to najczęściej bywa w małych spółkach) ale i też z punktu widzenia miejsca powstania kosztu. Miejsce to możemy sobie sami definiować, w zależności od typu jednostki gospodarczej możemy wyróżnić różne cost centry, najczęściej są to:
Przykład
cost centry (MPK) w zakładach przemysłowych (linia produkcyjna, departament jakości, departament R&D, departament logistyki itd.),
cost centry (MPK) w firmach handlowych (departament sprzedaży w kraju A, departament sprzedaży w kraju B, magazyn składowania towarów A, magazyn składowania towarów B, departament marketingu itd.),
cost centry (MPK) w firmach usługowych (departament usługi 1, departament usługi 2, departament marketingowy itd.)
cost centry (MPK) w firmach mediowych (firmy takie jak telewizja, internet)
Telewizja, Radio: (cost center programu telewizyjnego A, cost center programu telewizyjnego B, cost center audycji A, cost center audycji B)
Internet: (cost center portalu A, cost center portalu B, cost center działu SEO-SEM, cost center redakcji, cost center adwords, cost center działu programistów i deweloperów).
Struktury miejsc powstawania kosztów można tworzyć według własnego uznania, jest tutaj konieczna znajomość prowadzonego biznesu aby wychwycić gdzie koszty są najbardziej istotne z punktu widzenia ich analizy.