PODZIEL SIĘ

Definicja wskaźnika ROI jest większości znana. Return on the Investment (ROI) – jest to wskaźnik pokazujący wartość ilorazu sumy zysku netto oraz odsetek z kapitałów obcych do całości nakładów inwestycyjnych, poniesionych na dany projekt. Czym natomiast jest ROTI (Return on Time invested)?

ROTI w ocenie szkoleń:

ROTI (Return on time invested) stosowany jest najczęściej do oceny spotkań, szkoleń.

Jeśli chcesz poprawić jakość spotkania, zbieraj dane, aby przeanalizować swoje wyniki. Na zakończenie spotkania poproś uczestników, aby ocenili swój czas zwrotu inwestycji (ROTI) za pomocą pięciostopniowej skali:

0 = utracona korzyść: nie otrzymano żadnej wartości dodanej za zainwestowany czas

1 = korzyści trochę lepze niż 0

2 = Break-Even: Otrzymane korzyści ze spotkania równe zainwestowanemu czasowi

3 = korzyści trochę mniejsze niż 4

4 = wysoki zwrot z inwestycji: otrzymane korzyści są większe niż zainwestowany czas

ROTI w ocenie efektywności inwestycji:

Co jeśli natomiast do ROI dodamy kolejny element czyli nie tylko nakład inwestycyjny, zysk netto ale i nasz czas, czyli najcenniejszy element który mamy? Czy znalazłeś się kiedyś w sytuacji gdzie inwestowałeś w projekty które miały taki sam poziom inwestycji, taki sam poziom zwrotu ale czas który musiałbyś poświęcić projektowi A był inny od czasu który powinieneś zadedykować projektowi B.

Który projekt wybrać inwestując ten sam poziom pieniędzy i otrzymując to samo ROI? Odpowiedź jest bardzo prosta, inwestujmy tam gdzie nasze zaangażowanie czasowe będzie minimalne, jak to obliczyć?

Rev 10 000 zarobki miesięczne w PLN
h month 200 ilość godzin pracy w miesiącu
1h / PLN 50 koszt pracy za 1 godzinę

 

Przykład 1

Inwestujesz w projekt A i B 330 000 PLN z czego uzyskujesz 21 600 PLN zysku rocznie. ROI wynosi tyle samo 6,55% dla obu projektów.

Przykład 1.
project A project B
Investment 330000 330000
Revenue 21600 21600
ROI 6,55% 6,55%
time spend yearly (h) 5 60
value of time spend (h*rate) 250 3000
Investment+ value 330250 333000
ROTI 6,54% 6,49%

 

Projekty wydają się być na tym samym poziomie atrakcyjności. Jeśli spojrzymy jednak na czas zaangażowany w projekty i jego wartość (czas pracy * stawka godzinowa) to projekt A jest lepszy od projektu B. Przykładowo zastanawiasz się czy kupić mieszkanie na wynajem dla singla czy kupić mieszkanie na wynajem dla studentów, oba mieszkania kosztują tyle samo 330 000 PLN, oba mieszkania dają taki sam roczny zysk tylko czas obsługi najemców jest o wiele niższy w przypadku singla niż studentów (zakładamy że studenci rotują częściej). Ten czas również w ROTI podlega wycenie.

Przykład 2

Często spotkamy się z sytuacją gdzie za ten sam poziom inwestycji (330 000 PLN), otrzymamy inny poziom zysku rocznego. Projekt B na poziomie ROI wydaje się bardziej atrakcyjny niż projekt A. Lecz biorąc pod uwagę czas spędzony nad projektem A i B okazuje się że projekt B jest bardziej atrakcyjny (przy założeniu że każdy ma ograniczony czas i go wycenia).

Przykład 2.
project A project B
Investment 330000 330000
Revenue 18000 21600
ROI 5,45% 6,55%
time spend yearly (h) 10 200
value of time spend (h*rate) 500 10000
Investment+ value 330500 340000
ROTI 5,45% 6,35%