PODZIEL SIĘ
wycena
wycena

W przedsiębiorstwach internetowych koncentrujących swą działalność na uzyskiwaniu przychodów z reklam to właśnie popularność domeny internetowej jest jednym z głównych determinantów tworzenia wartości przedsiębiorstwa. Gdyż reklamodawcy uzależniają wykup emisji reklam na danym portalu właśnie po analizie ilości wizyt a ta znowu uzależniona jest m.in. od popularności marki (domeny internetowej).

Prócz marki, wiedzy, nowych technologii, kompetencji pracowników, licencji, praw autorskich w branży internetowej przyjęło się oceniać wartość przedsiębiorstw internetowych (działających na bazie portali) na podstawie danych statystycznych. Takimi danymi mogą być:

• ilość wizyt danego portalu w ciągu dnia/miesiąca,
• ilość odsłon portalu w ciągu dnia/miesiąca,
• ilość użytkowników zarejestrowanych na portalu,
• ilość subskrybentów strony internetowej,
• średni czas użytkownika spędzony na stronie internetowej.
• ilość fanów i subskrybentów w mediach społecznościowych,

Są to podstawowe dane których wysokość determinuje wartość danego portalu internetowego. Jest bowiem oczywiste iż portal internetowy posiadający 60 tys. wizyt dziennie będzie miał większą wartość od dokładnie takiego samego portalu który takich wizyt ma tysiąc. Również ilość użytkowników zarejestrowanych na danej stronie pozwala na tworzenie bazy klientów. Im ta baza jest większa tym więcej potencjalnych klientów posiada dane przedsiębiorstwo. Także średni czas użytkownika spędzony na stronie jest dość ważnym elementem w portalach mediowych gdzie „przetrzymanie” danej osoby na stronie i zainteresowanie go tematyką dostępną na portalu pozwala na generowanie większych dochodów z reklam. Zwraca się również szczególną uwagę na wartość życiową klienta w kreowaniu wartości przedsiębiorstw internetowych. Jednym z najbardziej wiarygodnych wskaźników powodzenia Spółki jest to, czy potrafi ona zatrzymać pozyskanych nabywców. Tak zwana wartość życiowa klienta (CLV – customer lifetime value) jest uznawana przez wielu badaczy za kluczowy wskaźnik w marketingu relacyjnym oraz – w przypadku podmiotów nowej ekonomii – wskaźnik pokazujący wartość przedsiębiorstwa . Wartość życiowa klienta to nic innego zatem jak suma pochodzących od niego zdyskontowanych dochodów, które dostarcza on przedsiębiorstwu w całym okresie jego obsługi. Warto jednak podkreślić iż takie patrzenie na wartość podmiotu gospodarczego dotyczy szczególnie przedsiębiorstw internetowych działających w formie sklepów internetowych, mniejsze znaczenie CLV przybiera w zakresie portali mediowych skupionych wyłącznie na generowaniu dochodów poprzez emisję reklam.