PODZIEL SIĘ

Istnieje wiele definicji budżetowania. W zasadzie każdy autor zajmujący się tematyką finansów będzie miał swoje własne, unikalne podejście. Jedna z definicji jest następująca:

budżetowanie to zestaw usystematyzowanych czynności oraz procedur właściwych dla danego podmiotu gospodarczego, polegający na transformowaniu planów przedsiębiorstwa (strategicznych, taktycznych lub operacyjnych) w zrozumiałe dla członków organizacji obowiązujące budżety (wraz z późniejszą kontrolą ich wykonania), które umożliwiają realizację wszystkich założonych celów, przy wykorzystaniu zasobów, które będą w okresie budżetowym w dyspozycji przedsiębiorstwa.

Cytat pochodzi z rozprawy doktorskiej dr inż. Pawła Pawlaka pod tytułem „Hybrydowy model budżetowania operacyjnego w wydawnictwie” 

 

Co istotne, w definicji tej podkreśla się, że budżetowanie powinno obejmować także kontrolę realizacji budżetów, o czym wielu autorów często zapomina. Budżetowanie może dotyczyć okresów dłuższych niż jeden rok (w odróżnieniu od tak popularnego budżetowania operacyjnego, skoncentrowanego zazwyczaj na rocznym horyzoncie czasowym).

Ważne jest także zwrócenie uwagi na kwestię procedur. Wydają się one nieodzowne dla prawidłowego przeprowadzania procesu budżetowania. Przedsiębiorstwa często o nich zapominają, w rezultacie czego planowanie przeprowadzane jest w sposób intuicyjny, nieprzemyślany.