PODEJMOWANIE DECYZJI ORAZ SKUTECZNA KOMUNIKACJA W ZESPOLE I ORGANIZACJI
PROGRAM:
1. Podstawa kontaktów interpersonalnych.
o modele komunikowania się;
o wybrane elementy osobowości człowieka;
o rola cech osobowości w relacjach z innymi;
o zasady budowy komunikatu informacyjnego.
2. System komunikacyjny w organizacji.
o obieg informacji (sieci informacyjne);
o gromadzenie i przechowywanie informacji;
o pionowe i poziome komunikowanie się;
o system informacyjno-decyzyjny firmy;
o powiązania informacyjne z otoczeniem i innymi komórkami firmy;
o szumy informacyjne i inne nieprawidłowości w przepływie informacji;
o usprawnianie i poprawa efektywności systemu informacyjnego instytucji.
3. Komunikacja wewnętrzna jako aspekt kultury firmy.
o komunikacja formalna i nieformalna;
o narzędzia komunikacji wewnętrznej firmy;
o obieg dokumentów;
o styl kierowania jako czynnik kształtujący zasady komunikowania się w zespole i firmie.
4. Psychologia trudnej rozmowy.
o komunikacyjne gry i utarczki – płaszczyzny Analizy Transakcyjnej;
o woda i ogień a skuteczność oddziaływania- bieguny introwersji i ekstrawersji;
o stopa w drzwiach – wyrafinowane techniki dysonansu poznawczego.
5. Rozwijanie umiejętności współpracy w sytuacjach pozornie niesprzyjających zespołowości.
o dochodzenie do konsensusu w sytuacji konfliktu;
o podejmowanie decyzji grupowej na zasadzie konsensusu;
o diagnoza ról w zespole.
6. Rola modelu kultury organizacyjnej firmy w rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu decyzji.
7. Proces podejmowania decyzji.
o określenie celu;
o opracowanie wariantów i kryteriów;
o dokonanie wyboru;
o realizacja decyzji;
o ocena skuteczności.
8. Podejmowanie decyzji
o rodzaje decyzji;
o narzędzia i techniki;
o warunki podejmowania decyzji (pewność, ryzyko, niepewność);
o zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania;
o specyfika decyzji grupowych.
9. Asertywna komunikacja w zespole.
o wyrażanie różnych form sprzeciwu i emocjonalnej ekspresji;
o wyrażanie własnego zdania i opinii.
10. Autodiagnostyka
o analiza cech osobowości i nawyków decydujących o umiejętności komunikowania się, oddziaływania na innych oraz o podatności na wpływ.