PODZIEL SIĘ

PODEJMOWANIE DECYZJI ORAZ SKUTECZNA KOMUNIKACJA W ZESPOLE I ORGANIZACJI

PROGRAM:

1. Podstawa kontaktów interpersonalnych.

o modele komunikowania się;
o wybrane elementy osobowości człowieka;
o rola cech osobowości w relacjach z innymi;
o zasady budowy komunikatu informacyjnego.

2. System komunikacyjny w organizacji.

o obieg informacji (sieci informacyjne);
o gromadzenie i przechowywanie informacji;
o pionowe i poziome komunikowanie się;
o system informacyjno-decyzyjny firmy;
o powiązania informacyjne z otoczeniem i innymi komórkami firmy;
o szumy informacyjne i inne nieprawidłowości w przepływie informacji;
o usprawnianie i poprawa efektywności systemu informacyjnego instytucji.

3. Komunikacja wewnętrzna jako aspekt kultury firmy.

o komunikacja formalna i nieformalna;
o narzędzia komunikacji wewnętrznej firmy;
o obieg dokumentów;
o styl kierowania jako czynnik kształtujący zasady komunikowania się w zespole i firmie.

4. Psychologia trudnej rozmowy.

o komunikacyjne gry i utarczki – płaszczyzny Analizy Transakcyjnej;
o woda i ogień a skuteczność oddziaływania- bieguny introwersji i ekstrawersji;
o stopa w drzwiach – wyrafinowane techniki dysonansu poznawczego.

5. Rozwijanie umiejętności współpracy w sytuacjach pozornie niesprzyjających zespołowości.

o dochodzenie do konsensusu w sytuacji konfliktu;
o podejmowanie decyzji grupowej na zasadzie konsensusu;
o diagnoza ról w zespole.

6. Rola modelu kultury organizacyjnej firmy w rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu decyzji.

7. Proces podejmowania decyzji.

o określenie celu;
o opracowanie wariantów i kryteriów;
o dokonanie wyboru;
o realizacja decyzji;
o ocena skuteczności.

8. Podejmowanie decyzji

o rodzaje decyzji;
o narzędzia i techniki;
o warunki podejmowania decyzji (pewność, ryzyko, niepewność);
o zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania;
o specyfika decyzji grupowych.

9. Asertywna komunikacja w zespole.

o wyrażanie różnych form sprzeciwu i emocjonalnej ekspresji;
o wyrażanie własnego zdania i opinii.

10. Autodiagnostyka

o analiza cech osobowości i nawyków decydujących o umiejętności komunikowania się, oddziaływania na innych oraz o podatności na wpływ.