PODZIEL SIĘ

Księgowość to ten czynnik, bez którego żadna firma nie mogłaby istnieć. Obecnie jednak nie wszystkie firmy decydują się na posiadanie własnej księgowości w firmie, gdyż dość często zlecają tego typu usługi zewnętrznym podmiotom.
Kiedy zlecać a kiedy zatrudniać księgową?

Mniejsze firmy w znacznej większości decydują się zlecać prowadzenie księgowości zewnętrznym firmom. Nie muszą w takiej sytuacji zapewniać miejsca do pracy jak również poszukiwać odpowiednich pracowników, czyli wykwalifikowanej księgowej. Zazwyczaj bowiem ilość dokumentów, które należy opracować i złożyć w odpowiednich urzędach nie jest zbyt duża, tak samo jak ilość pracowników, więc nie stanowi to zbyt dużego problemu. Nieco inaczej wygląda sytuacja w dużych firmach. Ogromne ilości dokumentów sprawiają, że zlecanie prowadzenia usług zewnętrznej firmie staje się nie tylko mało atrakcyjne pod względem finansowym, ale także nie jest wygodne. Decydując się na zatrudnienie własnej księgowej wszystkie dokumenty są na miejscu, a zatrudniona osoba zajmuje się tylko i wyłącznie sprawami danej firmy. W przypadku, gdy firma zatrudnia sporą ilość pracowników w dziale księgowości bardzo często pracuje więcej osób, które mają rozdzielone zadania. Bardzo często część z nich zajmuje się wyłącznie sprawami związanymi z zatrudnieniem pracowników, a inne osoby zajmują się umowami czy pilnowaniem faktur czy podobnych dokumentów.
Jaka księgowość w firmie?
Przepisy prawne dość dokładnie określają, w jaki sposób musi być prowadzona księgowość w firmie. Winny sposób bowiem prowadzi się ją w małej firmie, której właścicielem jest osoba fizyczna, zaś całkowicie inny sposób musi być zastosowany, jak mowa o księgowości w spółce. Dlatego też do prowadzenia takiego działu w firmie musi być zatrudniona osoba, która nie tylko ma w tej dziedzinie odpowiednie wykształcenie, ale także wiedzę i doświadczenie. Pracodawcy bardzo często poszukują jedynie takich osób, które mają wyższe wykształcenie w tym kierunku jak również odpowiednie certyfikaty potwierdzające poziom ich wiedzy.
Co daje dobrze prowadzona księgowość?
Dobrze prowadzona księgowość to przede wszystkim pewność tego, że wszystkie dokumenty w firmie są wystawione rzetelnie i zgodnie z wszelkimi wymogami i przepisami. W przypadku kontroli z jakiegokolwiek urzędu można mieć pewność, że wszystko będzie w jak najlepszym porządku i nie wystąpią jakiekolwiek nieścisłości i nieprawidłowości. Dobra księgowa bardzo często dba także o finanse firmy, pilnując nie tylko terminów płatności faktur ale również tego, czy wszystkie należne od wierzycieli kwoty zostały wpłacone i czy bilans firmy jest prawidłowy.