PODZIEL SIĘ

BUDOWA I ZARZADZANIE SYSTEMEM OCEN OKRESOWYCH (SOOP)

PROGRAM:
1. Analiza korzyści dla organizacji, menedżerów i pracowników z wykorzystania systemu

o Czym jest system ocen pracowniczych?
o Rola i miejsce systemu ocen w świetle misji i strategii organizacji oraz systemu zarządzania.
o Korzyści ze stosowania systemu ocen dla organizacji i pracownika.
o Możliwe zagrożenia – przykłady najczęstszych błędów we wprowadzaniu i stosowaniu systemu.

2. Kwestie formalne projektowania i funkcjonowania systemu ocen w organizacji.

o Podstawy prawne i formalne funkcjonowania systemu ocen w organizacji.
o Role poszczególnych komórek i osób w organizacji.
o Założenia do projektu.
o Zespół projektowy.
o Określanie celu i zakresu oceny.

Ćwiczenie: określanie celów projektowania systemu ocen w organizacji.

o Praca grupowa.
o Prezentacja i dyskusja.
3. Projektowanie systemu ocen od koncepcji do procedury.
o Zakres i zasady stosowania systemu.
o Kanony budowania systemu.
o Wybór metod oceny.
o Budowanie kryteriów kompetencyjnych.
o Budowanie kryteriów wynikowych – KPI (Key Performance Indicators).
o Efektywne techniki postępowania.

Ćwiczenie: wypracowanie zakresu systemu oceny – co oceniać u pracowników w organizacji?

o Praca grupowa.
o Prezentacja i omówienie.

Ćwiczenie: określanie założeń budowy lub modyfikacji SOOP.

o Praca grupowa.
o Prezentacja i dyskusja.

Ćwiczenie: wybór kompetencji i KPI jako kryteriów oceny – metodologia pracy.

o Praca grupowa.
o Prezentacja i dyskusja.

4. Wdrażanie systemu ocen w organizacji.

o Zaplanowanie działań koniecznych.
o Działania komunikacyjne.
o Szkolenia dla ocenianych i oceniających – przygotowanie i zawartość.
o Zasady przeprowadzenia ocen – regulamin systemu ocen.
o Zawartość standardowa.
o Procedura oceny.
o Przebieg rozmowy oceniającej.
o Przypadki szczególne.
o Przeprowadzenie ocen próbnych – pilotaż.
o Najczęściej pojawiające się problemy i sposoby ich pokonywania.

Ćwiczenie: projekt systemu oceny dla organizacji tworzony przez uczestników na podstawie studium przypadku.

o Praca grupowa.
o Prezentacja i omówienie.

Ćwiczenie: wypracowywania zestawu KPI dla wybranego obszaru funkcjonalnego organizacji.

5. . Wykorzystanie efektów ocen.

o Informacja zwrotna dla pracownika i przełożonego.
o Potencjalne sposoby wykorzystania wyników oceny.
o Stawianie indywidualnych celów i zadań rozwojowych w oparciu o wskaźniki.
6. Powiązanie wyników oceny z wynagrodzeniami.
o Szanse i zagrożenia.
o Powiązanie z wynagrodzeniem zasadniczym i zmiennym.

7. Analiza funkcjonalności systemu ocen.

o Przeprowadzenie symulowanej oceny z wykorzystaniem formularza.

Ćwiczenie: studium przypadku – symulacja oceny pracownika.

o Praca indywidualna.
o Prezentacja.
o Omówienie i dyskusja.