PODZIEL SIĘ

Szkolenie jest realizowane w formie dwustopniowej. 

Informacje o STOPNIU I –

http://akademiamenedzera.pl/?p=szk_s&sid=603.

 

W trakcie szkolenie uczestnicy poznają odpowiedź na pytania:

1. Jakie są aktualnie rekomendowane na świecie metodologie rachunku kosztów, które niwelują mankamenty tradycyjnego rachunku kosztów w zakresie prawidłowej kalkulacji kosztów i analizy rentowności poszczególnych produktów/usług i klientów firmy?
2. Jakie informacje dostarcza nowoczesny rachunek kosztów w porównaniu z informacjami, jakie generuje nasz aktualny rachunek kosztów?
3. Jak zorganizować optymalny i spójny rachunek kosztów dla całej firmy?
4. Na czym polega Model 12 Poziomów Dojrzałości w Kalkulacji Kosztów opublikowany przez Międzynarodową Federację Księgowych (International Federation of Accountants – IFAC)?
5. Jaki jest stopień zaawansowania posiadanego przez moje przedsiębiorstwo rachunku kosztów i jaka powinna być strategia jego rozwoju?

 

 

Program szkolenia:

II Stopień – Controlling i nowoczesny rachunek kosztów

Dzień 1

1. Miara wielkości przerobu zasobu i stopień wykorzystania zasobów
Miary wielkości przerobu zasobów są podstawą w zarządzaniu potencjałem i kosztami niewykorzystanych zasobów. Podczas szkolenia uczestnicy zapoznają się z koncepcjami wydajności teoretycznej, praktycznej, planowanej i rzeczywistej oraz zastosowania ich w kalkulowaniu stopnia i kosztów niewykorzystanych zasobów.

 

2. Case: Stopień wykorzystania zasobów
Case „Stopień wykorzystania zasobów”, ma za zadanie w sposób praktyczny pokazać uczestnikom w jaki sposób wyznaczać praktyczne miary wielkości przerobu zasobów oraz kalkulować stopień wykorzystania zasobów.

 

3. Kalkulacja kosztów niewykorzystanych zasobów (Resorce Consumption Accounting)
Kalkulowanie kosztów niewykorzystanych zasobów ułatwia menedżerom podejmowanie decyzji dotyczących poziomu zasobów oraz skutecznego dopasowywania poziomu zasobów do rozmiarów działalności. Świadomość tych kosztów motywuje menedżerów do podejmowania czasem trudnych decyzji, dlatego też kalkulowanie kosztów niewykorzystanych zasobów jest niezwykle istotne. Kalkulacja kosztów niewykorzystanych zasobów zostanie zaprezentowana z wykorzystaniem metodyki Resource Consumption Accounting (RCA).

 

4. Case: Spirala śmierci kosztów stałych
Case „Spirala śmierci kosztów stałych”, ma za zadanie w sposób praktyczny pokazać uczestnikom w jaki sposób kalkulować koszty niewykorzystanych zasobów. Brak kompetencji w zakresie kalkulowania kosztów niewykorzystanych zasobów zwiększa ryzyko wystąpienia zjawiska tzw. spirali śmierci kosztów stałych. Podczas ćwiczenia uczestnicy będą mogli zrozumieć konsekwencje decyzyjne jakie może za sobą nieść nieświadome alokowanie kosztów niewykorzystanych zasobów do produktów, usług i klientów oraz poznać konsekwencje działania spirali śmierci kosztów stałych. Ćwiczenie to, pokazuje w sposób praktyczny jak kalkulować koszty niewykorzystanych zasobów z wykorzystaniem metodyki Resource Consumption Accounting (RCA).

 

5. Kosztochłonność i rentowność procesów (Resorce Consumption Accounting)
Kalkulowanie kosztów niewykorzystanych zasobów pozwala menedżerom na dostęp do informacji o faktycznych kosztach i efektywności procesów. Nie uwzględnianie w kalkulacji kosztów procesów umożliwia określenie progu rentowności procesów czyli poziomu kosztów przy jakich pokrywany jest pełen koszt procesu zawierający wszystkie koszty zmienne oraz cześć efektywnie wykorzystanych kosztów stałych zasobów. Rentowność procesów jest również podstawową informacją w kalkulacji ofertowej pokazującej najniższy, efektywny koszt, przy którym firma osiąga próg rentowności.

 

6. Case: Rentowność procesów
Case „Rentowność procesów”, ma za zadanie w sposób praktyczny pokazać uczestnikom jak wykorzystać informację o kosztach procesów do kalkulacji ofertowej.  Kluczowym zagadnieniem jest umiejętność określenia faktycznego kosztu procesów bez narzutu kosztów niewykorzystanych zasobów, który grozi wystąpieniem spirali śmierci kosztów stałych. Celem jest pokazanie, jak kalkulować ceny produktów w oparciu o rzetelne informacje kosztowe. Ćwiczenie to, pokazuje w sposób praktyczny jak wykonywać kalkulacje ofertową z wykorzystaniem metodyki Resource Consumption Accounting (RCA).

 

 

Dzień 2

 

1. Procesowy rachunek kosztów (Activity Based Costing – ABC)
 a. Nośniki kosztów zasobów (resource drivers)
 b. Nośniki kosztów działań (activity drivers)
Kluczem prawidłowej kalkulacji kosztów jest przyczynowo skutkowe rozliczanie kosztów z wykorzystaniem odpowiednich nośników kosztów zasobów oraz nośników kosztów działań. Modele kosztowe niejednokrotnie rozliczają koszty w sposób wieloetapowy. Dobre zrozumienie nośników kosztów oraz umiejętność ich odpowiedniego doboru w modelu kosztowym firmy są kluczowe dla prawidłowych wyników kalkulacji.

 

2. Model Działania (activity model)
Nowoczesne rachunki kosztów jak, Activity Based Costing czy Resource Consumption Accounting – RCA, silny nacisk kładą na poprawność zdefiniowania działań w procesowym rachunku kosztów firmy. Model Działania jest narzędziem za pomocą którego można ocenić poprawność zdefiniowanych działań dla potrzeb Rachunku Kosztów Działań (ABC).

 

3. Case: Model Działania
Case „Model Działania” to cześć praktyczna szkolenia, gdzie uczestnicy podzieleni na zespoły opisują wybrane działania z wykorzystaniem Modelu Działania. Dla działań definiowane są między innymi: mierniki efektywności, czynniki kosztotwórcze, miary wielkości przerobu działań oraz czynniki wyzwalające. Celem realizacji ćwiczenia jest przekazanie kompetencji z prawidłowego definiowania działań dla potrzeb funkcjonowania Rachunku Kosztów Działań (ABC).

 

4. Kalkulacja kosztów produktów
Przyczynowo skutkowa kalkulacja kosztów produktów to przede wszystkim prawidłowe rozliczenie kosztów pośrednich do produktów oraz uwzględnienie w kalkulacji kosztów operacji nie tylko produkcyjnych ale również pośrednio produkcyjnych (jak kontrolowanie, przezbrajanie, planowanie, składowanie). Procesowy rachunek kosztów ABC eliminuje arbitralność i uśrednianie kosztów jakie stosowane są w tradycyjnych rachunkach kosztów gdzie duża część kosztów traktowana jest jak tzw. „narzut”.

5. Kalkulacja kosztów i rentowności klientów
Ostatecznie, to przede wszystkim istnienie klientów kreuje zapotrzebowanie na zasoby przedsiębiorstwa oraz wpływa na strukturę jego kosztów. Koszt odpowiedniego mixu produktów i usług jest w rezultacie konsumowany do poszczególnych klientów. Kalkulacja kosztów i rentowności klientów to uzupełnienie rachunku kosztów o jedne z najbardziej pożądanych informacji w zarządzaniu relacjami z klientami (CRM).

 

6. Time-driven ABC – rachunek kosztów sterowany czasem
Metodologia TD ABC pojawiała się jako odpowiedź na problemy z wdrażaniem tzw. Klasycznego ABC opartego na arkuszach czasowych oraz procentowych nośnikach kosztów. Metoda Time-driven ABC uniezależnia funkcjonowanie modeli kosztowych firmy od osób trzecich, których zadaniem jest zwykle dostarczenie aktualnych danych do systemu ABC/M. Oparcie modelu na standardach czasowych oraz wykorzystanie mechanizmów równań czasowych zrewolucjonizowało w ostatnich latach wdrożenia rachunku kosztów działań na całym świecie.

 

7. Case: Procesowy Rachunek Kosztów (ABC) w przedsiębiorstwie
Case „Procesowy Rachunek Kosztów (ABC) w przedsiębiorstwie”, ma za zadanie w sposób praktyczny pokazać uczestnikom w jaki sposób kalkulować koszty produktów i klientów z wykorzystaniem koncepcji Rachunku Kosztów Działań (ABC) oraz Resource Consumption Accounting (RCA). Uczestnicy poprzez porównanie tradycyjnego rachunku kosztów z rachunkiem kosztów działań będą mieli okazję zrozumieć różnice w kalkulacji kosztów i rentowności. Ponadto odmienne wyniki kalkulacji w obu rachunkach motywują do podejmowania różnych decyzji. Uczestnicy w zespołach będą mogli samodzielnie ocenić konsekwencje jakie niesie rachunek kosztów na podejmowanie decyzji przez menedżerów w przedsiębiorstwie.

 

8. Krzywe wieloryba zyskowności klientów i produktów
Krzywe wieloryba zyskowności klientów i produktów spotykane są w przedsiębiorstwach o wysokim stopniu customizacji obsługi klienta. Wiele przedsiębiorstw nastawia się na zaspokajanie wszelkich potrzeb swoich klientów jednakże jednocześnie wystawiają się na ryzyko posiadania w portfelu zarówno nierentownych klientów jak i  nierentowne produkty. Krzywe wieloryba zyskowności są narzędziami pomagającymi zarządzać całą strukturą klientów i produktów  przy jednoczesnym zrozumieniu wpływu rentownych i nierentownych klientów na zysk końcowy przedsiębiorstwa.

 

9. Wdrażanie i zastosowania nowoczesnego kosztów
Jedno co jest pewne to fakt, że nowoczesne rachunki kosztów stają się coraz bardziej złożone, a co za tym idzie pojawia się coraz większa potrzeba informatyzacji i automatyzacji rachunku kosztów. Ręczna kalkulacja oparta na arkuszach Excel przestaje się sprawdzać gdy w rachunku kosztów pojawia się wiele tysięcy ścieżek alokacji kosztów. Oznacza to, że wdrażając nowoczesny rachunek kosztów należy zrozumieć również jego funkcjonowanie w przedsiębiorstwie. Podczas tej części szkolenia zostaną omówione przykłady wdrożeń nowoczesnego rachunku kosztów.

 

TERMIN SZKOLENIA:

I STOPIEŃ 17-18.01.2013

II STOPIEŃ 21-22.02.2013

 

KOSZT:

Koszt za udział w dwóch STOPNIACH szkolenia (2 szkolenia razy 2 dni) to 2 490 zł + 23% VAT*
 
* Cena dotyczy zgłoszeń nadesłanych na 7 dni roboczych przed rozpoczęciem szkolenia. Po tym terminie cena wzrasta o 200 zł netto.
 
Koszt szkolenia obejmuje: udział jednej osoby w dwóch dwudniowych szkoleniach, komplet materiałów szkoleniowych w wersji elektronicznej i drukowanej, certyfikat ukończenia szkolenia, napoje, ciastka oraz lunch w obu dniach.
Promocje:

Promocja 20% Przy zgłoszeniu powyżej 2 osób z danej firmy, dla drugiej i kolejnej osoby udzielamy 20% rabatu.

 

KONTAKT:

Maja Kramer – [email protected]

Anna Anders – [email protected]

Tel. (61) 852 33 53 / (61) 850 15 53
Fax. (61) 639 49 77